Compensatie eHerkenning blijft tot komst nieuw inlogmiddel

eHerkenning

Om de verwerking van de salarisadministratie voor u volledig uit te kunnen voeren is het voor een aantal zaken nodig om uw intermediair (salarisadministrateur) te machtigen met eHerkenning.

eHerkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem waarmee organisaties (denk aan pensioenfondsen, het UWV en de Belastingdienst) hun dienst veilig online toegankelijk kunnen maken.

Het verwerken van gegevens zonder eHerkenning is vaak niet meer mogelijk. Omdat er kosten verbonden zijn aan de licentie van eHerkenning heeft de overheid een compensatieregeling opgezet zodat ondernemers die gebruikmaken van eHerkenning een vergoeding hiervoor aan kunnen vragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Momenteel is de overheid bezig met het ontwikkelen van een kosteloos publiek inlogmiddel. Het gaat hierbij niet om een inlogmiddel dat de Belastingdienst ontwikkelt. Het moet gaan om een inlogmiddel dat burgers en ondernemers kunnen gebruiken als authenticatiemiddel voor het hele publiek domein en waar ze op kunnen vertrouwen. Dit is opgenomen in het wetsvoorstel Wet digitale overheid. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer ter behandeling.

De aanvraag van de compensatieregeling eHerkenning kunt u via onderstaande link aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aanvraag-vergoeding-kosten-aanschaf-administratiesoftware-of-inhuur-intermediair